En infrastruktur i forandring

 

København har de seneste mange år investeret kraftigt i den offentlige infrastruktur, og flere offentlige infrastrukturprojekter vil komme til i de kommende år.

Jeg mener, at hvis København skal fortsætte med at blive en grønnere og renere by, skal vi have flere ud af bilen og op på cyklen eller ind i den fælles offentlige transport. Og det gør vi ikke ved tvang. Det skal være attraktivt og effektivt at bruge det offentlige. Det har Socialdemokratiet i København kæmpet for igennem de seneste mange år, og står det til mig, bliver der sat yderligere fart på den kamp! Derfor mener jeg, at der skal være bedre mulighed for at parkere cyklen ved en station og tage toget.

København har gennem de sidste par år udvidet indfaldsvejene til byen, som forventes at medføre en stigning på 70% i trafik mellem 2005-2023. Det er ikke den udvikling, jeg ønsker for vores by. Vi skal efterspørge mindre trængsel og mere mobilitet for alle byens indbyggere - én måde er ved indføre bilfrie bydele.

For at muliggøre bilfrie bydele, må vi prioritere den kollektive trafik, således at størstedelen af byens beboere har mindre end 500 meter til nærmeste station. I mange år har fokus været på etableringen af det metronet, der, for mig, udgør den mest effektive transportform rundt i København. At flere bliver bedre til at bruge og benytte en velfungerende offentlig transport, er en vigtig del af den grønne omstilling, og derfor må investeringerne heller ikke stoppe her.

Vi skal tænke langsigtet og ambitiøst, og disse projekter vil bringe os endnu tættere sammen som by og afhjælpe nogle af de offentlige trafikknudepunkter, København har.